Tv-producent Talpa breidt uit in het Midden-Oosten. Het mediabedrijf van John de Mol richt daartoe een dochteronderneming op in Dubai. Het nieuwe bedrijfsonderdeel gaat lokale Arabischtalige versies maken van bekende Talpa-programma’s.
“De Arabisch sprekende wereld heeft zich in hoog tempo ontwikkeld, zowel op technologisch als industrieel terrein. Met 350 miljoen mensen, verspreid over zo’n enorm groot gebied en zoveel verschillende landen, is het zonder meer een regio die enorme mogelijkheden biedt”, zegt Maarten Meijs, directeur bij Talpa.
De eerste productie die Talpa Middle East op zich neemt is het derde seizoen van The Voice Arabia voor zender MBC, dat in de gehele regio wordt uitgezonden.
Talpa heeft de ervaren tv-producent Ziad Kebbi gevraagd om de leiding te nemen over zijn Arabische dochter. Hij heeft in de regio onder meer The Voice, Betty La Fea, Deal or No Deal, Wheel of Fortune, Fear Factor Extreme en Who Wants to be a Millionaire? geproduceerd.
Na het in 2012 opgerichte Talpa Media USA, is Talpa Middle East de tweede volledige Talpa-dochter buiten Nederland. Talpa streeft er naar om aanwezig te zijn in zijn belangrijkste markten, hetzij via honderd procent dochters, dan wel via samenwerkingsverbanden met toonaangevende lokale mediabedrijven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl